Harmonia to jedyne przedszkole pracujące podejściem® , autorskim programem łączącym neuropsychologię ( wiedzę o rozwoju umysłu i mentalizacji) i relacyjność ( skupienie na rozwoju społeczno-emocjonalnym i wzmacnianiu umiejętności interpersonalnych i regulacji własnej) między dzieckiem i dorosłym, dzieckiem i grupą, dziecmi między sobą, rodzicami a nauczycielami- w indywidualnym kontekscie oraz systemowe rozumienie w kontekście pracy zarówno grupy, jak i umiejętności. Daje to możliwości rozwijania i wzmacniania naturalnych rytmów rozwojowych, stymulowania ich dyskretnie oraz wykorzystania psychologicznej wiedzy o rozwoju relacji, dzięki czemu dojrzewania tak emocjonalno-społecznego, jak i poznawczego, w tym językowego. Zarówno na terenie gminy Kraków, jak i w Polsce, jest jedynym przedszkolem, które pracuje w sposób masterowy, czyli aktywnie łączy te dziedziny pracując jednocześnie na tak wielu poziomach, intensywnie włączająć w to rodzinę, będac przygotowanym wyposażeniowo i zaprojektowanym do takiej działalności już od projektu pomieszczeń. Dzieci w Harmonii spędzają od 6-8 h, z założenia resztę czasu spędzająć z rodziną.
Przedszkole Harmonia nie jest przedszkolem terapeutycznym. Terapia dotyczy tylko tej części dzieci która jest objęta integracją.
Opiera się na 15 latach doświadczenia w pracy z dziećmi i rodzinami, z dziećmi z trudnościami emocjonalno-społecznymi, z osobami z ASD i w specjalistycznych programach neuroterapeutyczno - psychoterapeutycznych rozwijanych przez ostatnich 10 lat w STER przez Katarzynę Seremak-Kędzior i współpracowników.
Metodyka terapeutyczna i rozwojowa ® jest wielotorowa, a jej pierwszą bazą jest wiedza neuropsychologiczna; diagnoza i praca neuroterapeutycznana oparta na indywidualnych mechanizmach obserwowanych objawów, w odniesieniu do trajektorii rozwojowej. Bazą drugą jest wiedza psychoterapeutyczna i praca na relacji z terapeutami wyszkolonymi psychoterapeutycznie lub poddanymi treningowi i superwizji terapeutycznej.
WZMOCNIENIEM terapii która odbywa się w naturalnych warunkach i stwarzanych do tego sytuacjach, ćwiczeniach, zabawach, jest sprzęt neuroterapeutyczny. Używany jest on do stymulacji funkcji tworzących umiejętności poznawcze i społeczne. W tym:treningi słuchowe, EEG-biofeedback, HEG-biofeedback ( tylko w Harmonii) , EYE tracker ( tylko w Harmonii sprzęt sprowadzany ze Szwecji) stymulatory poznawcze i programy neuroterapeutyczne, zabawki interaktywne.
Celami terapeutycznymi są:
- wyrównywanie deficytów funkcjonalnych leżących u podłoża zaburzonych umiejętności u dziecka. Daje to możliwość usuwania lub łagodzenia tego co widoczne, czyli objawów/zachowań,
- uważne stwarzanie możliwości i sytuacji naturalnych wzmacniających wypracowane efekty, doganianie faz rozwojowych na bazie potencjału układu nerwowego dziecka,
- aktywna praca z rodziną w kontynuowaniu adekwatnych działań w domu,
- wsparcie psychoterapeutyczne i psychoedukacyjne rodzeństwa i rodziny.
Specjaliści
Terapia dzieci mający wysokofunkcjonujacy autyzm czy Zespół Aspergera ( tylko takie dzieci zapraszamy do grupy integracyjnej ) w Przedszkolu Harmonia ( po kwalifikacji ) jest prowadzona przez psychologów, neuroterapeutów i psychoterapeutów w wielopoziomowym systemie co czyni ją najbardziej wyspecjalizowaną terapią w mieście Kraków i w Małopolsce. Prowadzona jest w trzech kontekstach. Pierwszy to sala przedszkolna. Dyskretne interwencje nauczycieli- psychologów/neuroterapeutów w kazdej sytuacji (w którego role wchodzą rożni specjaliści -terapeuci o wykształceniu psychologicznym i neuropsychologicznym) i wychowawcy w naturalnie pojawiających się sytuacjach-stymulacja i restrukturyzacja komunikacji, zachowań społecznych i radzenia sobie z emocjami, ćwiczenia adekwatności reakcji. Ta część jest facylitowana przez neuroterapeutę, wyszkolonego facylitatora z certyfikatem międzynarodowym.
Drugi to osobne zajęcia terapeutyczne ze specjalistami; psychologami, neuroterapeutami, psychoterapeutami, neuro/logopedami, terapeutami procesów przetwarzana sensorycznego. Każde dziecko z trudnościami emocjonalno-społecznymi niezależnie od informacji zawartych w orzeczeniu objęte jest obowiązkowo: indywidualną terapią neuropsychologiczną oraz terapią grupową w małej grupie, intensywnym wsparciem psychoterapeutycznym i psychoedukacyjnym rodziny.
Trzeci kontekst to cotygodniowa, intensywna treningowa praca z rodziną. Przedszkole Harmonia wnosi zatem do Krakowa i na południu Polski zupełnie nową jakość dla rodziców których wysokofunkcjonujący autyzm i Zespół Aspergera wymaga solidnego wsparcia. Odpowiednio prowadzone dzieci z ASD wnoszą bardzo dzużo do grupy dzieci neurotypowych, ucząc się nawzajem od siebie i ze sobą. Dlatego przykładamy dużą wagę do współpracy rodziców oraz odpowiedniego doboru do grupy.
Chcieliśmy stworzyć w Krakowie dobre przedszkole prywatne w którym dzieci rozwijają się w swoim rytmie mając jednak do wyboru bogatą paletę jakościowych możliwości rozwojowych, które uzywamy w spokojnym tempie grupy. Przedszkole ma w swojej ofercie różne zajęcia dodatkowe, dzięki czemu każde z dzieci na pewno znajdzie coś dla siebie. Zajęcia dodatkowe sa przemyslane, porządnie przygotowane przez psychologów rozwojowych, mają na celu wzmacniać dydaktykę i rozwijać naturalne zainteresowania dzieci, wzmacniać ich naturalną ekspresję, wpsomagać naukę regulacji i dialogu, funkcje poznawcze, dostarczać wiele frajdy i doświadczania w relacjach, budowac je. Ważne jest dla nas także poczucie wpływu i to żeby dzieci zobaczyły siebie w kazdej sferze. Zobaczyły że warto próbować, poznawały proces uczenia się i zmiany, co uodparnia ich naturalnie na porazki, jednoczesnie uczy własnych szerokorozwojowych strategii uczenia się, wzmacnia na kolejny etap..
Zajęcia autorskie Przedszkola Harmonii, umiejętnie wplatane w codzienność i ofertę, dzieci się bawią i uczą a my sprytnie w małej grupie, wzmacniamy indywidualne umiejętności, organizujemy je tez przy wspóldecydowaniu dzieci okresowo dla systematyczności:
- „Logimyki” czyli: specjalnie przygotowane gry logiczne na różnych poziomach wieku, dobrane przez naszych neuropsychologów
- „Klockotriki”- zajęcia przy użyciu różnego rodzaju wymagających i przede wszystkim fascynujących, różnorodnych klocków. Dzięki temu dzieci z własnej motywacji, przy pomocy prowadzących z ochotą rozwijają wyobraźnie przestrzenną, planowanie i twórczość wymiennie z * "Origami" ( niżej)-
- "Chodzą słuchy"- aktywne zabawy połączone ze śpiewem, wzmacniające koncentrację słuchową, aktywność muzyczną i tor oddechowy przy uzyciu instrumentów ( skrzypiec, pianina, gotar, ukulele, bebnów, harmonijek, fletów i instrumentów afrykańskich), praca na rytmie i melodii.
- „Jakby to było” -spontaniczne wstawki teatralne rozwijającą ekspresję, twórczość, pamięć, wczuwanie się w role. Dzieci chętnie zamieniają się w rezyserów, aktorów lub aktorów z pacynkami, scenarzystów i tworzą własne spektakle, z własna narracją
- „ Wszystkie kolory tęczy ” – zajęcia oparte na rysunku, malowaniu poznawaniu sztuki, próbowanie róznych form, dzieci wychodzą ze swoim efektem, jednoczesnie rozwijają wiedzę o sztuce, przy tym wnioskowanie i porównywanie.
- "Opowieści naszej treści" - zajęcia z klimatem opowieści w kręgu i tworzeniem własnych opowieści w rytmie, ze wzmocnieniem sensorycznym, pobudzającym koncentrację słuchową, sprawność językową, monitoring, narrację, twórczość, wnioskowanie społeczne.
- Eksperymenty i próby instrumentalne-pianistyczne, gitarowe, przy uzyciu bębnów, harmonijek, instrumentów afrykańskich, ukulele - instrumenty w Harmonii sa prawdziwe, dobrej jakości, są pomocą jak każda inna. Dzieci maja możliwość uzywania instrumentów do relaksu, chęci eksperymentowania, zabaw miedzy sobą. W takich sytuacjach, opartych na naturalnych chęciach nauczyciele dyskretnie cieniują wproadzając 1 wskazówkę, dzięki której dzieci nabywają elastycznego doświadczenia rozwijającego funckje słuchowe, regulację, kontakt z emocjami, małą motorykę, wzmacniaja procesy akomodacyjne oczu ( potrzebne do przepisywania z tablicy na dalszycm etapie), uczą się poczucia wpływu i poszukiwania rytmu, melodii, pracy z cisza i głośnością, róznorodnością dźwięków, integracji z innymi tonami ( instrumentami), uczy się wpsólpracy z rówieśnikami.
- Kółko przyrodnicze- Angażujące zabawy multimedialne, eksperymentowanie ( fizyczne i chemiczne) , ćwiczenia uważnej obserwacji swiata przyrody i aktywnego, przyjemnego gromadzenia wiedzy wg zainteresowań dzieci na temat zwierząt i ich życia, w małych grupkach; tematy zmieniają się semestralnie
- Koncerty- doświadczanie muzyki przy uzyciu prawdziwych instrumentów jest naszą cykliczną tradycją. Rozwijamy funkcje słuchowe potrzebne do rozwoju języków ale także do pielęgnacji i rozwoju wrażliwości.
- Wycieczki rowerowe -"rower z kolegą"-( w lecie)- wokół przedszkola w diadach z kolegą i dorosłym, starsze dzieci w grupie. Jest to wycieczka plenerowa
- Wycieczki spontaniczne- niespodzianki i ustalane z dziećmi- nauka w terenie- zdecydowanie częściej niż gdziekolwiek indziej, zwykle w zaskoczeniu.
OSOBNE, cykliczne zajęcia przedszkolne:
- (1) Warsztat tkacki i (2) Warsztat szycia - (co 2-3 tygodnie wymiennie-wiosna, lato)- (1)- aktywności rozwijające małą motorykę, twórczośc i planowanie na krośnie ręcznym- grupowym i indywidualnych- wspólne i pojedyńcze ( wymiennie) tkanie oraz tworzenie tkaniny, ozdób, nauka uzywania narzędzi (2) Harmonia posiada własną maszynę do szycia, na której dzieci mogą w towarzystwie dorosłych tworzyć proste wytwory, które biora do domu.
- Warsztat pracy z materiałem; drewno, bawełna i metal-( okresowo) bardzo praktyczne zajęcia pracy z drewnem, obrabianiem twórczym materiałow, tworzeniem ozdób- usprawniania koordynacji, małej motoryki, doświadczeń z materiałami, tworzeniem własnych wytworów codziennego użytku, dzieci wychodzą do domu z efektem własnej pracy
- Ze sztuką za pan brat- autorskie podejście -nasze dzieci po wyjściu z przedszkola wiedzą kim jest Frida Kahlo, Salvador Dali, Kadinsky, Van Gogh, Wyspiański, Matejko, Warhol, Monet, Abakanowicz, Klimt, da Vinci, Picasso. Rozpoznają ich, znają kilka ciekawostek z zycia. Penderecki, Chopin, Moniuszko dają się rozróźnić. Oncują z jazzem i różnorodną muzyką ( rockiem, muzyka klasyczną, rytmami kubańskimi, piosenkami dziecięcymi ale zawsze jakościowo dobrą muzyką. Znowu- jest to bardzo powiazane z nauką języków i mocnym rozwojem . Wszystko w zaangażowaniu i fascynacji jaką proponują nauczyciele. Cyklicznie wracamy do sztuki i jesteśmy otoczeni nią w przedszkolu. Dzieci rozkochują się w sztuce razem z nami próbując się w niej na rózne sposoby. Przy okazji ćwicząc wazne funkcje poznawcze i umiejętność rozmowy na rózne tematy z użyciem wiedzy ale i rozumienia perspektywy II osoby, akceptacji różnicy skojarzeń i interpretacji świata. Wszystko wprowadzamy na tyle, ile dzieci chłoną, ich językiem wracając do tego i używając na co dzień dodajemy nowe po trochę które za jakiś czas ( w perspektywie 3 lat przedszkola) tworzy dużą różnicę. Zazwyczaj rozbudzona ciekawość dzieci prowadzi nas dalej i idziemy w to. Malujemy różnorodnie, rzeźbimy, tworzymy z materiałów jednoczesnie umiejąc o tym rozmawiać i odwoływać się do wiedzy, uproszczonej ale zrozumiałej i dającej ważne podstawy.
- Baza kategorialna jako część podejścia rozwojowego ® - w sposób przemyślany rozwojowo uczymy dzieci podstaw wiedzy. Poprzez kategorie i konkrety w zabawach, dobranych na znajomości dzieci aktywnościach, uważnie wprowadzająć tyle ile trzeba, w uproszczeniu dającym zrozumienie na którym w szkole mozna budować resztę bez obciązenia informacyjnego. Wchodzimy w świat; ekologii, ekonomii, matematyki, sztuki, muzyki, fizyki, chemii, biologii, anatomii, przyrody, geografii, historii a nawet polityki. Dzieci z Harmonii mają za sobą swoją pierwsza inicjatywę obywatelską -z której bardzo się cieszyły, szczególnie że w urzędzie potraktowana ich propozycję poważnie.
- "Lekcja wszystkiego" ®- tajemnicza lekcja na której bardzo umiejętnie łączymy wiedzę, prace z rytmem i języki. 3 x w tygodniu.
- *
- Komponowanie i projektowanie z (!) własnym Musiconem - 2-4 razy w miesiącu -rozwija umiejętności matematyczne i językowe, komppnowanie i projektowanie na opziomie II roku studiów wg badań ( o czym dzieic nie wiedzą, skupione na zabawie)
- Kodowanie na dywanie- 2-3x w miesiącu, w każdej grupie - rozwija umiejętności matematyczne i językowe
- Rytmika z instrumentem: warsztaty bębniarskie lub/i ukulele/harmonijce cyklicznie w każdej grupie
- Tequondo ze sportowcem- co tydzień w starszej grupie- rozwijamy siłę, sprawność, koordynacje i zasady fair play
- Gimnastyka z terapeutą sensomotorycznym co tydzień w każdej grupie, od wiosny do jesieni- mogą być prowadzone w lesie lub na łące
- Gimnastyka korekcyjna z fizjoterapeutą - w każdej grupie, co tydzień 10 miesięcy w roku
- Yoga I Yoga leśna dla dzieci : krótkie, systematyczne - zajęcia świadomości ciała i wpływu na swoje ciało, regulacji i zabawy w zwierzęta, od wiosny do jesieni- prowadzone w lesie lub na łące
- Warsztaty rękodzieła; makramy, wyszywania - systematycznie od 5 r.ż cyklicznie, wymiennie. Rozwija planowanie, myslenie, małą motorykę, koncentrację oraz wielozadaniowość.
- Warsztaty stolarskie- mamy własną pracownię rzeźbiarską i stolarską!
- Ceramika -do wyboru: praca z gliną, rzeźbienie i towarzyszenie procesowi; co kilkanaście tygodni, wszyscy- dzieci wychodzą ze swoim efektem
- "Origami" - częste- w każdej grupie-krótkie sprzyjające zdobywaniu poczucia efektywności, uczące planowania, wzmanciające małą motorykę, wyobraźnię przestrzenną; będące okazją do ździwień i radości- dzieci wychodzą ze swoim efektem
- Warsztaty podróżnicze -( raz na 2-3 tygodnie) - podróżnicy wprowadzają nas w fascynujący świat kultur, języków, zabytków i ciekawostek z rónych stron świata- rozwijamy perspektywe poznawczą i wyobraźnię, wiedzę na temat róznorodności.
- Taniec- cyklicznie co tydzień 10 -12 miesięcy w roku. Poznajemy style tańca, powoli uczymy się je rozróżniać. Rozwijamy koordynację wzrokowo-ruchową i słuchowo-ruchową, wrażliwość muzyczną, współpracę w partnerstwie, podążanie za muzyką i rytmem, samokontrolę , regulację, uczymy ekspresji celowej- wszystko to co potrzebne do rozwoju społecznego, emocjonalnego i poznawczego. Nie sa to zajecia skakania bezcelowego do muzyki elektronicznej czy zajęcia realizowane wg planu nie patrząc na to co dzieci z tego biorą ale uważne, skupione na dziecku, pracy w różnym tempie i dające wiele możliwości rozwoju i ekspresji emocji. W zajęciach pomaga psycholog rozwojowy. Często jest tak że dzieci które są zniechęcone nadążaniem w tańcu po roku cieszą się z niego i zaczynają się przez niego regulować. Dzieci uczą się też własnych indywidualności i działania razem z kolegami/koleżankami. Tańca poza tańcami jest u nas dużo w nauce regulacji i i rozwoju funkcji językowych prowadzonych przez ekspresję i róźnicowanie muzyczne. Uczymy także języków z użyciem ruchu.
- Zajęcia z żywymi zwierzętami - cykliczne spotkania z gadami, ssakami i płazami.
Dodatkowo płatne
- Teatr; wszyscy 5 razy w roku ( 35-55 zł za spektakl)
- Grę na instrumentach dla dzieci od 5 r. ż: ( dla chętnych) gitara, pianino, skrzypce, trąbka, saksofon, ukulele- do ustalenia między nauczycielem a rodzicami
- J.Angielski dodatkowy ( dla chętnych) z ćwiczeniami multimedialnymi, quizami i śpiewem, dialogami- 75zł/ spotkanie indywidualne, 40 zł za pracę w 2 osobowej grupie.
- Integracja sensoryczna i integracja sensomotoryczna, fizjoterapia ( jeśli jest niezbędna, zalecana) prowadzona z wyspecjalizowanymi terapeutami ze wsparciem neuropsychologicznym STER, wg cennika STER
- Terapia neuropsychologiczna ( jeśli jest niezbędna, zalecana) prowadzona z wyspecjalizowanymi terapeutami STER, wg cennika STER